Tervetuloa blogisarjamme viidenteen osaan!
Sisälogistiikka on harvoin ensimmäinen asia, joka tulee mieleen kestävän kehityksen keskusteluissa – mutta sen merkitys kasvaa nopeasti. Varastot, logistiikkakeskukset ja materiaalivirrat muodostavat merkittävän osan yritysten energiankulutuksesta ja hiilijalanjäljestä. Samalla vastuullisuus on siirtynyt strategisesta puheesta konkreettisiksi asiakasvaatimuksiksi: yhä useammin logistiikkapalveluilta ja toimitusketjun toimijoilta edellytetään näyttöä ympäristövastuusta.
Tässä blogisarjan jaksossa keskustelemme siitä, miten sisälogistiikasta voidaan tehdä vihreämpää ja miksi vastuulliset valinnat varastossa vaikuttavat yhä enemmän koko toimitusketjun kilpailukykyyn. Käymme läpi konkreettisia keinoja vähentää ympäristökuormaa sekä syitä, miksi kestävä sisälogistiikka on nyt enemmän kuin pelkkä imagoteko.
Miten sisälogistiikasta voidaan tehdä vihreämpää?
Sisälogistiikasta voidaan tehdä vihreämpää useilla tavoilla. Sähkötrukkien tai AMR-robottien käyttö yhdistettynä uusiutuvaan sähköön pienentää suoraan hiilidioksidipäästöjä. Varastoautomaatio voi vähentää energiankulutusta jopa 30–50 prosenttia verrattuna manuaalitoimintaan, kun turhat liikkeet, valot ja lämmitys voidaan optimoida. Esimerkiksi AutoStore käyttää roboteissaan energiankierrätystä, kuten regeneratiivista jarrutusta. Lisäksi älyvalaistus, joka yhdistää LED-teknologian ja liikeilmaisimet, optimoitu ilmanvaihto- ja lämmitysjärjestelmä (HVAC) sekä energiamittausratkaisut ovat yleistymässä.
Myös tilankäytön ja kuljetusvolyymin optimointi voi tehdä sisälogistiikasta vihreämpää. Tiiviisti pakattu varasto, kuten automaattihyllystö, vähentää rakennuksen pinta-alaa, lämmitystarvetta ja sisäistä liikennettä. Tilauskohtainen keräily ja ennustepohjainen täydennys vähentävät puolestaan ylimääräistä käsittelyä ja hävikkiä.
Kiertotalous ja materiaalivalinnat tukevat kestävää sisälogistiikkaa. Kierrätettävien ja uudelleenkäytettävien pakkausmateriaalien käyttö yleistyy, samoin kuin vähäpäästöiset lattia- ja hyllymateriaalit uusissa logistiikkakiinteistöissä. Vanhentuneen varaston määrää voidaan vähentää älykkään kiertohallinnan avulla.
Vastuullisuus kilpailutekijänä – ei vain imagohyötynä
Monet yritykset eivät kehitä vastuullisuuttaan vain siksi, että niin ”kuuluu tehdä”, vaan siksi että:
- Asiakkaat vaativat sitä: julkiset hankinnat, suuret teollisuusasiakkaat ja kansainväliset brändit edellyttävät läpinäkyvää vastuullisuusraportointia koko toimitusketjulta.
- Lainsäädäntö tiukkenee: EU:n CSRD-direktiivi laajentaa kestävyysraportoinnin velvoitteita myös keskisuuriin yrityksiin. Tämä kattaa logistiikkaprosessitkin.
- Säästöt realisoituvat: energiankulutuksen ja materiaalihävikin vähentäminen näkyy suoraan kustannuksissa.
Vastuullinen sisälogistiikka ei ole pelkkä tavoitetila, vaan sarja arjen valintoja: mitä trukkia käytetään, miten tavara kerätään, miten valot ohjautuvat ja mistä varastokiinteistön sähkö tulee. Yritykset, jotka pystyvät yhdistämään tehokkuuden ja kestävyyden konkreettisiksi toimintatavoiksi, erottuvat edukseen – myös tarjouskilpailuissa.
Seuraava osa on blogisarjamme viimeinen, ja siinä suuntaamme katseen tulevaisuuteen. Pohdimme, millaisia mahdollisuuksia sisälogistiikan kehitys tarjoaa ja missä asioissa Suomi voi erityisesti erottautua kestävän logistiikan edelläkävijänä.
Lue myös aikaisemmat blogisarjan osat:
Osa 1: Miksi sisälogistiikan tehokkuus on kriittinen kysymys juuri nyt? – Finn-ID
Osa 2: Varastoautomaatio ja robotiikka – Finn-ID
Osa 3: Tekoäly, konenäkö ja prosessianalytiikka sisälogistiikassa – Finn-ID
Osa 4: Henkilöstön muuttuva rooli sisälogistiikassa – Finn-ID