01.11.2018

Finn-ID:llä ”OnePager” toimii työkaluna yrityskulttuurin kehittämisessä

Finn-ID julkaisi hiljattain oman OnePagerinsa. OnePager toimii Finn-ID:llä työkaluna, joka kehittää yrityskulttuuria ja auttaa toimimaan yhdessä sovittujen arvojen mukaisesti. OnePager tehtiin yhteistyössä kuvittaja Linda Saukko-Raudan kanssa.

Janne Pyrrö, miksi Finn-ID:lle haluttiin ”OnePager”?

”OnePager toimii meillä kiteyttäjän roolissa kertoen yhdellä vilkaisulla yrityksen olemassaolon syyn, arvot, toimintatavat ja asiakaslupaukset. Se on ensisijaisesti tehty johtamisen välineeksi, mutta yhtälailla se toimii talon ulkopuolella – kuvallinen ”hissipuhe”, joka näyttää mitä teemme, kuinka asiat teemme ja millaiset arvot toimivat oppaanamme.

Miten Finn-ID:n arvot ovat muodostuneet?

”Oli tärkeää löytää arvot, jotka oikeasti puhuttelevat meitä. Kokosimme arvot yhdessä henkilöstön kanssa, jotta ne eivät ole pelkkää sanahelinää vaan toteutuvat yrityskulttuurissa päivittäin. OnePageria vilkaisemalla on helppo muistuttaa itsesään tiukoissakin tilanteissa, että toiminta pohjautuu arvoihimme”.

Niin ja tsekkaa oikean alakulman datapilkut: joka puolelta eetteriin työntyy dataa, dataa, dataa!

Kuvittaja Linda Saukko-Rauta

Miksi kuvassa on aikakone?

”Visiomme on puolittaa Suomesta turha työ nerokkailla digitaalisilla ratkaisuilla. Ratkaisuilla me säästämme asiakkaidemme aikaa rutiineista, jolloin ajan säästön voi ohjata tuottavampiin asioihin. Me luomme ratkaisuillamme ”enemmän aikaa”, siitä syystä aikakone kuvaa hyvin toimintaamme”.

Linda Saukko-Rauta, minkä asian erityisesti haluaisit välittää kuvaa katsovalle? 

”Kuvassa keskiössä ovat ihmiset: työntekijät ja asiakkaat. Kaiken pohjana ovat Finn-ID:n arvot, joista homma lähtee liikkeelle. Toivottavasti kulttuuria ilmentävien keltaisten ”ukkeleitten” merkitys on helposti tulkittavissa. Niin ja tsekkaa oikean alakulman datapilkut: joka puolelta eetteriin työntyy dataa, dataa, dataa! Tuo Puolitamme turhan työn -ajatus yhdistettynä aikakoneeseen on kiinnostava ja toi mielenkiintoisen näkökulman aiheeseen”.

Mikä sinua kuvittajana erityisesti ilahduttaa lopputuloksessa?

”Tykkään siitä, että sain elementtien väliin ilmaa siten, että keskiö erottuu sivulla olevista piirroksista. Lisäksi pystyin pitämään väripaletin simppelinä – tietenkin Finn-ID:n omiin väreihin tukeutuen. Lisäksi tuo rullakko oli kiva piirtää, siitä tuli mieleeni eräs opiskeluaikainen tapahtuma. Isäni oli nimittäin  jostain syystä (eli piruuttaan) tilannut minulle Maaseudun Tulevaisuus -lehden näytekappaleen. Oli mennyt muutama nolla väärään paikkaan ja niinpä Postissa minua odotti kokonainen rullakollinen Maaseudun Tulevaisuus -lehteä. Olimme häkellyksissämme sekä minä että Postin väki”. 

Finn-ID on logistiikan digitalisoinnin suunnannäyttäjä. Vahvana edelläkävijäyrityksenä tunnustettu yritys työllistää tällä hetkellä noin 50 osaavaa ja innostunutta ammattilaista.

Siirry takaisin sivun alkuun