Case: Linnanmäki

Case Linnanmäki Laku

Linnanmäelle laitteiden kulunhallinta Laku

Finn-ID:n kaikkien aikojen iloisin asiakasprojekti on ehdottomasti Linnanmäen Huvipuistoon toimitettu Laku. Projekti sai tekijöiltään hauskan huvipuistoon sopivan lempinimen – onhan kyseessä laitteiden kulunhallinta.

Lakulla on satoja käyttäjiä; lipunmyyntiyksikkö operoi taustajärjestelmän puolella, laitetyöntekijät taas kulunhallinnan ja ajopäiväkirjan ominaisuuksia hyödyntäen.

Toimitettu ratkaisu on laaja ja sisältää taustajärjestelmän rannekkeiden ja erilaisten lipputyyppien hallintaan, käsipäätesovelluksen kulunhallintaan, käsipäätteet ja niiden etähallinnan.

Edellinen ratkaisu oli ollut käytössämme 10 vuotta ja haimme tähän päivitystä. Tavoitteena oli sujuvoittaa rannekkeen luentaprosessia. Ajattelimme uudistusta erityisesti asiakasnäkökulmasta; haluamme, että jonotus etenee nopeasti ja kaikilla on kivaa, me haluamme tuottaa iloa asiakkaillemme, Lasten Päivän Säätiön palvelupäällikkö Kati Hakala kertoo.

Case Linnanmäki Laku

LAKU on myös hupimestareiden mieleen

Meillä oli tarve helppokäyttöiselle, nopealle, turvalliselle, kestävälle ja suorituskykyiselle ratkaisulle. Nyt yhden kesän uutta järjestelmää testattuamme voimme sanoa, että vaatimukset täyttyivät.

Käyttöönottokoulutus ennen kesäsesonkia pidettiin huvipuiston kaikille Lakua käyttäville työntekijöille, joita on yhteensä lähes 300. Projektissa olikin tärkeää huomioida käyttäjänäkökulma, hupimestarit.

Oma porukka on kehunut nykyistä luentanopeutta. Päätteen valintaan vaikutti sen helppokäyttöisyys, keveys, ergonomisuus, mahdollisimman hyvä sietokyky sään vaihteluihin sekä pudotuskestävyys. Muutamasta esillä olleesta mallista valittiin kevyin malli. Myös akkujen kestävyys joutuu 11-12 tunnin huvipuistopäivinä kovalle koetukselle, Hakala jatkaa.

Hakala hupimestareineen iloitsee Lakusta myös siksi, että käsipääte toimii monitoimilaitteena ja varmistaa osaltaan myös kaikkein tärkeintä asiaa eli laitteiden käytön turvallisuutta.

Kulunhallinnan lisäksi se toimii myös puhelimena ja ajopäiväkirjana, mikä on tosi kätevää, Hakala summaa.

Mahdolliset vika- ja häiriötilanteet taklataan kuntoon Finn-ID:n Palvelukeskuksen ja käytössä olevan etähallintasovelluksen toimesta. Sen ansiosta laitteiden käyttöä voidaan seurata reaaliaikaisesti ja tehdä tarvittavia muutoksia etänä.

Case Linnanmäki Laku

Päivittäistä tiedolla johtamista

Kun hupimestarit saapuvat aamulla töihin, odottaa laitehuoneessa järjestelmällinen näky – LAKU:t ovat käyttövalmiina päivän hupailuihin!

Järjestelmästä saatavat raportit tukevat tiedolla johtamista. Kun ranneke luetaan ensimmäisen kerran, se aktivoituu. Tämä mahdollistaa hyvin ennakko- ja ryhmälippumyynnin.

Laitteiden kävijämäärät kertovat suosituimmuudesta tai mikä on esimerkiksi luokkaretkeläisten ykköslaite. Laitteista saadaan kävijätiedot tarvittaessa tunneittain, ja näin voidaan tehdä nopeitakin toimintaa ohjaavia päätöksiä.

Case Linnanmäki Laku

”Kun portit aukeavat, niin ne todellakin aukeavat ja kaiken pitää sujua”

Linnanmäen porttien kesäkauteen avaaminen on taianomainen päivä. – Kun portit aukeavat, niin ne todellakin aukeavat, Hakala painottaa.

Tämän maagisen hetken kokivat nyt myös finn-id:läiset: – Halusimme olla mukana h-hetkellä. Näin olisimme päässeet heti auttamaan ”kädestä pitäen”, mikäli sovelluksen tai käsipäätteiden toimivuuden suhteen olisi ilmennyt ongelmia. Lisäksi ratkaisun toimivuutta seurattiin myös etänä. Etähallinnan avulla laitteiden asetusmuutoksia voidaan säätää taustalla, ilman että käyttäjän työ keskeytyy. Asetuksia säätämällä voidaan parantaa laitteiden käyttömukavuutta tai akkujen kestoa. Avajaispäivänä muutamia käyttöä parantavia asetuksia tehtiinkin mm. näytön ominaisuuksiin ja akkujen kestoon liittyen.

Aikataulussa pysyttiin hyvin, mikä oli myös meille projektin toteuttajille äärimmäisen tärkeää. Kun tiedossa oli, että järjestelmä joutuu avaamispäivänä kovalle koetukselle ja tuhansille luennoille, ei testauksen roolia voi vähätellä. Suunnitelmallisen ja systemaattisen testauksen lisäksi teimme myös massaluentatestauksia, Finn-ID.ltä kerrotaan.

Vaatimusmäärittely tehtiin yhteistyössä Finn-ID:n kanssa. Se auttoi hahmottamaan, mitä uudelta järjestelmältä haettiin. – Parasta projektissa oli se, että Finn-ID ymmärsi tarpeemme ja koimme yhteistyön alusta alkaen sujuvaksi. Yhteinen ymmärrys oli hyvin vahvaa, Linnanmäellä projektia luotsannut Hakala kertoo.

Case Linnanmäki Laku

Kaikki eivät puhu ”IT-kieltä”

Projekti oli henkilömäärältään suuri. Finn-ID:n projektipäällikkö vei laajaa projektia eteenpäin määrätietoisesti ja ammattitaitoisesti.

Oli mukavaa, että näin teknisessä projektissa oli vastapuolella sparraava henkilö, joka ymmärsi, että me kaikki emme puhu IT-kieltä ja asiat tuli käännetyksi myös selkokielelle, Lasten Päivän Säätiön kehityspäällikkö Tuula Qvick iloitsee.

Omalta kohdaltani voin kuitenkin sanoa, että tämä on ollut yksi parhaimmista projektikokonaisuuksista tähän mennessä, joissa olen ollut mukana, Qvick päättää.

Case Linnanmäki Laku

Luenta onnistuu molemmin päin

Nolla asiakaspalautetta rannekeluentaan liittyen, no se nyt kertoo heti, että kaikki on enemmän kuin hyvin.

Me käytämme päätettä toisinpäin kuin useimmat ja tämä aiheutti aluksi Finn-ID:llä ihmetystä. On hienoa, että luentapainikkeet sijaitsevat molemmin puolin.

Kevyttä laitetta on muutenkin mukava käyttää, Hakala jatkaa.

Toimitetut ratkaisun avaimet

Toimitettu ratkaisu on laaja ja sisältää taustajärjestelmän rannekkeiden ja erilaisten lipputyyppien hallintaan, käsipäätesovelluksen kulunhallintaan, käsipäätteet ja niiden etähallinnan:

  • Tekninen vaatimusmäärittely
  • Taustajärjestelmä rannekkeiden ja erilaisten lipputyyppien hallintaan
  • Käsipäätesovellus
  • Käsipäätteiden etähallinta
  • Tuki- ja huoltopalvelut (eri vasteajalla; sesongin ollessa päällä vasteaika on ylintä tasoa, off-sesongin aikana laitteita pääsääntöisesti vain huolletaan)
  • Käsipäätteet ja tarvikkeet
Siirry takaisin sivun alkuun