Case: Lujabetoni Oy

Tulostusautomaatiolla puolen vuoden henkilöresurssi säästöt

Nyt aikaa jää paljon tuottavampaan työskentelyyn

Lujabetoni on Suomen johtava betoniteollisuusyritys, joka suunnittelee, valmistaa ja rakentaa rakennuselementtejä, valmisbetonia ja infratuotteita Suomessa ja Ruotsissa. Kotimainen perheyritys on palvellut kestävässä betonirakentamisessa jo lähes 70-vuoden ajan.

Uusimpana toteutuksena toimitimme Lujabetonille lopputuotemerkinnöissä käytettävän merkintäratkaisun, joka pitää sisällään merkintätulostimet, tulostusmateriaalit, Bartender-lisenssin, konsultaation ohjelmiston asennukseen ja integraatioon. Lisäksi ratkaisuun kuuluu Finn-ID:n huolto- ja ylläpitopalvelu koko merkintäratkaisulle.

Tulostusautomaatiolla puolen vuoden henkilöresurssi säästöt

Tarve tulostusautomaatiolle syntyi henkilöstön tarpeesta

”Tarve ratkaisulle tuli suoraan henkilöstöltä. Ennen kirjasimme merkinnät käsin tuotelapulle, mikä kuormitti valmistusprosessissa työnjohtoa ja laadunhallintaa.” Lujabetoni Oy:n kehityspäällikkö Olli Voutilainen avaa.

”Finn-ID nousi esille, kun lähdimme kartoittamaan eri toimijoita, koska meillä on aikaisemminkin ollut käytössä Finn-ID:n merkintätulostimet osassa tuotantolinjoja. Nyt halusimme päivittää uuteen ohjelmistoon sekä lisätä merkintätulostimet koko tuotantoon ja Finn-ID:ltä löytyi tarpeisiimme sopiva ratkaisu.” Voutilainen jatkaa.

Voutilaisen mukaan Finn-ID on vastannut kaikkiin heidän tarpeisiinsa hyvin ja yhteistyö on ollut erittäin sujuvaa:

”Finn-ID pystyi tarjoamaan juuri meidän tarpeisiimme sopivan ohjelmiston ja laitteet. Lisäksi meille on tärkeää, että tarvittaessa vikatilanteissa huollot järjestyvät Finn-ID:n kautta. – Ja mikä parasta, Finn-ID:n tuki on aina puhelinsoiton päässä, nimittäin kaikki mahdolliset arkipäiväiset ongelmat ratkeavat Finn-ID Helpdesk-palvelun kautta.” Voutilainen sanoo.

”Kun aikaisemmin täydensimme merkintöjä käsin, nyt tiedot tulostetaan suoraan tuotelapuille sekä tietoa voidaan rikastaa ihan eri tavalla ohjelmiston kautta.” Voutilainen iloitsee.

Käyttäjäkokemus on kasvanut positiivisesti

Uuden ratkaisun käyttöönotto vaatii usein sujuvaa yhteistyötä toimittajan ja asiakkaan välillä niin, että ratkaisu saadaan sujuvasti käyttöön koko henkilöstölle. Ratkaisun käyttöönotossa Voutilaista mietitytti, mitä mahdollisia haasteita käyttöönoton ja laitteiden toimivuuden kannalta voi ilmetä heidän päässään. Mahdollisiin ongelmiin varauduttiin kuitenkin yhdessä.

”Tunnistimme mahdollisen haasteen yhdessä Finn-ID:n asiantuntijoiden kanssa ja pohdimme, miten saisimme ratkaistua nämä ennakkoon. Haasteita ei kuitenkaan tarvinnut kovin pitkään ihmetellä, vaan saimme ongelman nopeasti ratkaistua. Finn-ID:ltä reagoitiin näihin välittömästi, mikä oli erittäin positiivista.” Voutilainen kiittää.

Uuden merkintäratkaisun myötä päivittäinen työskentely on tehostunut ja käyttäjäkokemus on kasvanut positiivisesti.

”Tulostusautomaatiolla säästämme puolen vuoden henkilöresurssin eli säästöt ovat mittavat. Nyt aikaa jää paljon tuottavampaan työskentelyyn. – Lisäksi merkintäratkaisu helpottaa työskentelyämme ja olemme iloisia siitä, että olemme vihdoin saaneet tuotteiden merkintä- ja tunnistusprosessin automatisoiduksi.” hän kertoo ja lisää: ”Mahdollisesti voimme tulevaisuudessa tarjota asiakkaillemme myös palveluita tämän kautta.”

Oikeat tiedot oikeille tuotteille

Päivittäisen tekemisen lisäksi merkintä- ja tunnistusprosessin automatisointi on vaikuttanut positiivisesti laadunhallintaan ja-varmistukseen:

”QR-koodien tulostaminen tuotelapuille on helpottanut meidän prosessiemme vientiä eteenpäin. QR-koodien hyödyntäminen merkinnöissä tehostaa työntekoa ja laadunhallintaa entisestään; saamme suunnattua oikeat tiedot oikeille tuotteille.” Voutilainen sanoo tyytyväisenä.

”Tarve ohjelmistolle lähti suoraan henkilöstöltä ja pystyimme vastaamaan heidän tarpeisiinsa. Merkintäratkaisu on otettu erittäin hyvin vastaan!” Voutilainen päättää.

Oikeat tiedot oikeille tuotteille
Yhteistyö on ollut erittäin sujuvaa - Olli Voutilainen

Yhteistyö on ollut erittäin sujuvaa

Finn-ID pystyi tarjoamaan juuri meidän tarpeisiimme sopivan ohjelmiston ja laitteet. Lisäksi meille on tärkeää, että tarvittaessa vikatilanteissa huollot järjestyvät Finn-ID:n kautta. – Ja mikä parasta, Finn-ID:n tuki on aina puhelinsoiton päässä, nimittäin kaikki mahdolliset arkipäiväiset ongelmat ratkeavat Finn-ID Helpdesk-palvelun kautta.

Olli Voutilainen

Kehityspäällikkö, Lujabetoni Oy

Siirry takaisin sivun alkuun