Etähoito vapauttaa resursseja ja tuo asiakkaille rauhallisempia kohtaamisia
Vuoden 2025 alussa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella (IUHVA) otettiin käyttöön uusi yksikkö: kotihoidon keskitetyt palvelut. Uuteen yksikköön kuuluvat sekä etähoito että arviointitiimit. Finn-ID on ollut mukana kehittämässä tätä kokonaisuutta yhdessä Flowmedikin kanssa toimittamalla ohjelmiston (eKonsultaatio Kotihoiva) sekä laitteet etähoidon tarpeisiin.
Tavoitteena on hyödyntää teknologiaa asiakkaiden hoidon tukena, vapauttaa hoitajien resursseja ja parantaa palvelun sujuvuutta. Blogikirjoitusta varten haastattelimme yksikön lähiesihenkilöä, Sanna Nykästä, joka kertoo kokemuksia uuden mallin käyttöönotosta ja sen vaikutuksista arkeen.
Millaista yhteistyö Finn-ID:n kanssa on ollut?
Yhteistyö kumppaneiden kanssa on ollut tiivistä. Finn-ID:n ja Flowmedikin kanssa järjestetään säännöllisesti palvelutason seurantakokouksia.
”Finn-ID:hen ollaan herkästi yhteydessä, jos ohjelmassa, liittymissä tai verkossa ilmenee ongelmia. Etähoidon työntekijöitä on ohjeistettu laittamaan tikettiä tai olemaan puhelimitse yhteydessä, jos ongelmia ilmenee”, Sanna kuvaa yhteistyötä. ”Lisäksi voimme ehdottaa erilaisia kehittämistoiveita, joita saamme testata demoympäristössä”, Sanna lisää.
Mitä hyötyjä etähoidon avulla on saavutettu?
”Etähoitoa hyödyntämällä olemme voineet suunnata hoitohenkilökuntaa sellaisiin työtehtäviin, joissa ei ole mahdollista hyödyntää teknologisia ratkaisuja”, Sanna kertoo. Muutos on näkynyt myös työn rakenteessa, koska etähoidon työntekijät ovat siirtyneet kotihoidon kentältä täysin etähoidon työntekijöiksi.
Entä miten asiakkaat ja henkilöstö ovat suhtautuneet muutokseen?
”On asiakkaita, jotka ovat erittäin tyytyväisiä; etäkäynti tapahtuu paremmin suunniteltuna ajankohtana, ja hoitajalla on paremmin aikaa pysähtyä keskustelemaan”, Sanna toteaa.
”Kaikkiin tilanteisiin etähoito ei kuitenkaan sovi. Kaikille asiakkaille etähoito ei käy”, Nykänen muistuttaa.
Myös henkilökunnalla on ollut sopeutumista uudenlaiseen toimintatapaan.
”Henkilökunnan on välillä vaikea uskaltaa luopua fyysisestä käynnistä ja muuttaa se etäkäynniksi”, Sanna lisää.
Etähoito täydentää kotihoidon keinovalikoimaa
Etähoito ei ole korvike perinteiselle hoitotyölle, vaan keino tukea asiakkaita entistä suunnitelmallisemmin ja kohdentaa resursseja järkevämmin. Teknologian mahdollistama hoito vaatii yhteispeliä järjestelmätoimittajien ja hoitohenkilöstön välillä – mutta kun palaset loksahtavat kohdalleen, tuloksena on sujuvampaa arkea niin asiakkaalle kuin työntekijällekin.
Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä, niin kerromme mielellämme lisää.