4 keinoa, joilla pääsee hyvään alkuun itsensä johtamisessa

  • Blogi

Johtamisteema ”Kuinka johtaa itseään?” on mietityttänyt itseäni jo vuosia. Kyllähän me tiedämme, mitkä asiat ovat tärkeitä, mutta miten ne näkyvät arjessa? Innoissamme yritämme sitten muuttaa kaikkea yhtä aikaa. Tai kuinka estät sen, että päivittäiset pienet asiat eivät jyräisi tärkeitä asioita.

Tässä 4 kohtaa, joilla mielestäni pääsee hyvään alkuun:

I Mikä on tärkeää?

Tiedämme, että riittävä uni, terveellinen ruoka, liikunta ja stressinhallinta on tärkeää. Tai yrityksen toiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden tyytyväisyys, myynnin aktiivisuus, työn sujuvuus, tuloksenteko jne.

Valitse mieluiten liian vähän kuin liikaa muutettavia tapoja.

Tee itsellesi kirjallinen suunnitelma miksi teet, mikä on tavoitteesi ja osatavoitteesi edellisiin. Ja millä keinoilla pääset tavoitteisiin unohtamatta, että tarvitset siihen ulkopuolisen avun tai kaverin. Vanhin pojistani tulee usein sanomaan maanantai-aamuisin klo 6: ”Lähdetkö lenkille?” – aika iso syy saa olla etten lähde!

II Tuunaa tapasi

Kun tiedät, mitä haluat ja miten sen teet, tutkistele omaa päiväkirjaa ja kalenteriasi toteutuvatko nämä asiat arjessa? Katso jääkaappiisi, mitä sieltä löytyy? Jos sinulla ei ole kalenterissa tai päiväkirjassa jälkeä, niin silloin ne ovat tuskin tapoja.

Tapojen muuttaminen vaatii projektin, jossa riittävän pitkäkestoisesti muutamaan tapaan keskittyen muutan arkea niin että kalenterimerkintöjä alkaa syntyä. Aika usein tuon ensimmäisen kohdan jälkeen niitä tuunattavia tapoja on liikaa. Valitse mieluiten liian vähän kuin liikaa muutettavia tapoja.

III Tee itsellesi systeemi

Kun sain tehtyä itselleni selväksi, mikä on tärkein muutettava asia tein kaksi asiaa. Ensimmäiseksi laitoin muutettavat asiat näkyväksi seinälle. Toiseksi tein itselle sähköisen työlistan. Työlistani on tällä hetkellä Todoist-sovelluksessa, jossa pystyn hienosti lajittelemaan päivittäiset tärkeät asiat tärkeysjärjestykseen. Katson edellisenä päivänä, viikkona ja kuukautena tulevat asiat.

Käytännön esimerkkinä nostan esille stressinhallintaan liittyvät tavat. Minulla on joka päivä Todoistissa hälytys päällä, joka kertoo, että nyt on aika meditoinnille. Jostain löytyy aina 5 minuuttia aikaa antaa aivoille jumppaa. Meditointisoftaan jää jälki, kuinka usein työkalua on käytetty. Tarvitsen vielä tällä hetkellä hälytyksen tähän, mutta jonain päivänä uskon, että teen sen automaattisesti.

IV Juhlista

Kerran päivässä, viikossa ja kuukaudessa kalenterini hälyttää, missä olen menossa muutettavassa tavassa. Nauti hetki tavoitteeseen pääsemisestä. Palaa kohtaan yksi ja määritä tuleva tavoitteesi.

Kiinnostaako kuulla lisää tai vaihtaa ajatuksia itsensä johtamisesta?