17.10.2016

Kolme teemaa, jotka muuttavat jätteiden lajittelun tavoitettavuuden

Rautakaupassa käynnin – varsinkin noutopihalla – koin tuskaiseksi. Myyjän metsästys lapun täyttämistä varten. Sen jälkeen pihakassan jonoon, jossa pahimmillaan joku teki suunnitelmia yhdessä myyjän kanssa. Huolimatta siitä, että olin laskutusasiakas.

Tästä kokemuksesta löysin kolme teemaa, jotka muuttavat jätteiden lajittelun tavoitettavuuden.

1. Kauppojen aukioloajat

Tänä vuonna kauppojen aukioloajat vapautuivat ja huomaan, että käyttäytyminen on muuttunut. Kauppojen palvelun saavutettavuus erityisesti viikonloppuisin, on tuonut mahdollisuuden täydentää jääkaappia juuri silloin kun se sopivalta tuntuu. Ihmettelet varmaan, että mitä tämä tarkoittaa jätteiden lajitteluun tai jäteasemiin?

Youtubessa pyörinyt video kouvolalaisesta ”risumiehestä” ei jätä ketään kylmäksi. Hetken nauramisen jälkeen ymmärsin, että jos joudumme viemään ne risut sinne naapurin metsään, kertoo se lajitteluaseman palvelun tavoitettavuudesta. Sitä ei jokaisella paikkakunnalla ole tai on todella harvoin. Ei ainakaan niinä aikoina, kun asiakkaat odottavat. Kaupat asettivat riman aika korkealle.

2. Monikanavaisuus ja digitalisointi

Nykyisin netti pursuaa tietoa ja sitähän käyttäjät odottavat palvelun tarjoajalta. Kävin useilla jäteasemien sivuilla ja löysin mukavasti lajitteluohjeet, hinnastot ja aukioloajat. Yhä useampi meistä kuitenkin odottaa palveluntarjoajilta erilaisia ratkaisuja ja jonottamista halutaan vähentää varsinkin ruuhka-aikoina. Maksaminen pelkästään kassalle ei enää tästä syystä riitä. Niin mobiililla kuin automaatillakin maksaminen on jo usealla toimijalla perusvaatimus.

3. Asiakaskokemus

Muutama vuosi sitten rakensin taloa. Olipa se kiireistä aikaa. Rautakaupassa käynnin – varsinkin noutopihalla – koin tuskaiseksi. Myyjän metsästys lapun täyttämistä varten. Sen jälkeen pihakassan jonoon, jossa pahimmillaan joku teki suunnitelmia yhdessä myyjän kanssa. Huolimatta siitä, että olin laskutusasiakas.

Tämä mullistui sen jälkeen, kun me Finn-ID:llä digitalisoimme pihamyynnin prosessit. Mukava morjestaa kassakopilla. Myyjä on vapautettu palvelemaan asiakasta ja parantamaan tuotteiden saavutettavuutta. Samaa odottaa se rakentaja, joka sitten kärrää niitä loppupätkiä lajitteluasemalle lajitteluun.

Miten teillä hoidetaan jätteiden lajittelu? Jos kaipaatte apua prosessin digitalisoinnissa, keskustelkaa myyntimme kanssa!

Siirry takaisin sivun alkuun