Case: PaloDEx Group Oy

Case: PaloDEx Group Oy

Vientiyrityksen varastonhallinta täysin uudelle tasolle

PaloDEx Group Oy toimii kansainvälisillä terveydenhuollon markkinoilla keskittyen pään alueen ja hammaslääketieteellisen kuvantamisen laitteisiin. Se on tällä hetkellä yksi maailman johtavimmista hammasröntgenlaitteiden valmistajista.

Kiivas tuotanto vaatii toimivuutta ja erityistä sujuvuutta myös varastonhallinnalta. Lopullisen sysäyksen PaloDExin varastonhallinnan uudistamiselle antoi LEAN-johtamiskulttuuri, joka on hyvin voimakkaasti läsnä yrityksen jokapäiväisessä toiminnassa.

Jo 60-luvulta alkaen Tuusulassa toimintaansa pyörittänyt PaloDEx Group Oy, silloiselta nimeltään Palomex Oy, sai alkunsa Yrjö Paateron oivalluksesta. Yrjö Paatero oli hammasröntgenologian professori, joka kehitti yhden menestyksellisimmistä suomalaisista vientituotteista: ortopantomografin eli leukojen röntgenkuvausmenetelmän.

Sekä muotoilultaan että ominaisuuksiltaan huipputeknologiaa edustavat tuotteet päätyvät hammaslääkäreiden vastaanotoille ja klinikoille ympäri maailmaa, peräti 97 % tuotannosta menee vientimarkkinoille.

Case: PaloDEx Group Oy

Kerralla valmis

Pöytään tuotiin lähes kerralla sellainen ratkaisu, jonka itse olisimme toteuttaneet, jos vain olisimme osanneet!

Sanna Erola ja Leila Kangas

PaloDEx Group Oy

Toiminnan tehostaminen käynnistyy

PaloDExin Tuusulan tehtaalla käy vilkas kuhina, sillä uusia laitteita valmistetaan myös sisaryrityksien tarpeeseen. Valtava materiaalien määrä vaatii myös sujuvaa varastonhallintaa ja PaloDExissa olikin pohdittu jo vuosia, miten alati kasvavan varaston toimintaa saataisiin tehostettua ja toimintoja automatisoitua.

Yrityksessä oli jo aiemmin toteutettu yhteistyössä Liaison Technologs Oy:n kanssa sähköinen lähetetoiminto, joka palvelee varastoketjun alkupäätä. PaloDExille saapuvat materiaalit tarroitetaan valmiiksi jo lähettäjäpäässä, jolloin tiedot saadaan siirrettyä suoraan IFS-järjestelmään.

Tämän pohjalta automatisointia haluttiin täydentää ja laajentaa se varaston kaikkiin prosesseihin. Päivittäiset rutiinit kuten esim. vastaanotto, ostotilaukset, varastosiirrot, inventointi ja varastopaikkakyselyt tehtiin pitkälle vielä manuaalisesti.

LEAN-ajattelun mukaisesti halusimme eroon kaikesta varastossa tehtävästä manuaalisesta ”hukkatyöstä”. Näin vapautuneet resurssit on paremmin ohjattavissa materiaalinhallinnan suunnitteluun ja toimintamme parempaan ajoittamiseen. Oikein ajoitetuilla tilauksilla on mahdollista saada aikaan isojakin kustannussäästöjä tämän kokoisessa yrityksessä, hankkeen projektipäällikkö Leila Kangas PaloDExiltakertoo.

Varastonhallinnan uudistamisprojektiin valmistauduttiin huolella ja tarpeita kartoitettiin LEAN-työkaluilla. Projektin työryhmästä haluttiin mahdollisimman monipuolinen ja se koostui tuotannon, varaston, johdon ja IT-puolen osaajista. Isolla kokoonpanolla haluttiin varmistaa henkilöstön sitoutuminen yhteiseen hankkeeseen jo alkuvaiheessa, mutta erityisesti saada mahdollisimman kattava kokonaiskuva tarpeista.

Normaalisti käymme yrityksessä tekemässä liikkeelle lähdön kartoituksen, jonka perusteella lähdemme tarjoamaan ratkaisua olemassa olevaan ongelmaan. Tämä on prosessin tärkein vaihe ja se toimii alustana, jotta saadaan mahdollisimman täydellinen lopputulos. Nyt tähän ei kuitenkaan ollut tarvetta, koska asiakas oli tehnyt jo niin kattavan selvitystyön taustalle. Meidän työksemme jäi pääsääntöisesti räätälöidyn ohjelmiston ja välineistön suunnittelu ja toteuttaminen. Toki täydensimme matkan varrella jonkin verran asiakkaan suunnitelmaa, kommentoidaan Finn-ID:n myynnistä.

Miksi Finn-ID?

Kartoitusvaiheen jälkeen PaloDExilla alettiin etsiä sopivaa toimittajaa. – Uutta yhteistyökumppania etsiessämme painotimme erityisesti luotettavuutta ja ohjelmisto-osaamista. Finn-ID on lisäksi käyttämämme toiminnanohjausjärjestelmän toimittajan IFS:n kumppani, joten myös tämä asiantuntemus vahvisti käsitystämme toimittajasta, PaloDExin IT-päällikkö Sanna Erola toteaa.

Finn-ID toimitti PaloDExille 20 mobiilikäsipäätettä ja räätälöidyn Attune Pro -ohjelmiston. Henkilöstö toivoi käsipäätteen olevan mahdollisimman pienikokoinen näppärän käytettävyytensä vuoksi. Tällainen myös valittiin. – Käsipääte, joka valittiin on todella pienikokoinen ja huolenamme oli, miten kaikki tarvittava tieto saadaan mahtumaan laitteen näytölle. Ongelma saatiin kuitenkin ratkottua suunnittelemalla järjestelmän näytöt tarkasti Finn-ID:n ohjelmaan. Tiedot saatiin kerralla näkyviin ja vielä luettavaksi, Sanna Erola iloitsee.

Mikäli laitteisiin tulisi jostain syystä odottamaton vika, on PaloDExilla käytössään ATTUNE palvelusopimus. Se takaa korjaustyön ja varaosat hyvin lyhyellä varoitusajalla sekä rajoittamattoman määrän teknistä puhelintukea, Halme kertoo.

Case: PaloDEx Group Oy

Nappisuorituksella hienosti maaliin

Käyttäjiltä saatu palaute on Kankaan ja Erolan mukaan ollut pääsääntöisesti positiivista. Ratkaisu on osoittautunut helppokäyttöiseksi ja käyttöönotossa ilmenneet pienet ongelmat saatiin ripeästi ratkaistua.

Ohjelmiston toimintoja otettiin asiakkaan toimesta testiin vaiheittain, jolloin saatiin arvokasta palautetta jo ennen varsinaista käyttöönottoa. Käyttöönottovaiheessa ei tullut enää esiin mitään yllättävää, kun asiat oli lyöty lukkoon viimeistään kehitysvaiheessa, kerrotaan Finn-ID:n ohjelmistokehityksestä.

Toimitetut ratkaisun avaimet

Tässä projektissa yhdisteltiin useita eri ratkaisuja ja tuotteita tehokkaaksi kokonaisuudeksi. Ratkaisun keskiössä oli

  • ATTUNE Pro -ohjelmisto
  • Honeywell -päätteet
  • Tuki- ja huoltopalveluita
  • Asiakkaan toiminnanohjausjärjestelmänä IFS.

Saumatonta yhteistyötä alusta loppuun

Yhteistyö Finn-ID:n kanssa sujui alusta loppuun todella hyvin ja tarpeemme huomioitiin hienosti prosessin aikana. Hanke eteni täysin suunnitelman mukaisesti. Pöytään tuotiin lähes kerralla sellainen ratkaisu, jonka itse olisimme toteuttaneet, jos vain olisimme osanneet, Kangas ja Erola nauravat ja kiittelevät erityisesti Finn-ID:n ohjelmisto-osaamista.

Sanna Erola ja Leila Kangas

PaloDEx Group Oy

Tämäkin räätälöity ratkaisu onnistuu ATTUNE Pro:n avulla!

ATTUNE Pro on asiakkaan prosessiin räätälöity ohjelmisto, joka koostuu erilaisista testatuista valmiskomponenteista, mobiilitietokannoista, asiakaskohtaisesta ohjelmaosuudesta sekä toimintamalleista.

Se Finn-ID:n ratkaisu niihin asiakaskohtaisiin mobiilisovelluksiin, joilta vaaditaan voimakasta integroitumista asiakkaan logistiikkaprosessiin ja toiminnanohjausjärjestelmään.

Lue lisää ATTUNE Pro:sta

Siirry takaisin sivun alkuun